Fianał - Kampania na rzecz redukcji przyczyn i skutków zwiększenia efektu cieplarnianego na Ziemi
„Pozytywna kontrrewolucja klimatyczna - PAKAKA”
Lekcja ta powinna być podzielona na 2-3 części z tygodniowymi co najmniej przerwami. Celem jest opracowanie lokalnej kampanii na rzecz redukcji globalnego ocieplenia z jednoczesnym przygotowaniem materiałów przydatnych do działań szerszych, ogólnopolskich i światowych. Składa się z dwóch zasadniczych działań edukacyjnych.
I. Twoja wersja filmu „pod kloszem czyli prognoza pogody”. Zmontowanie krótkiego, 10 minutowego filmu z fragmentów wybranych przez uczniów.
Po obejrzeniu wszystkich odcinków filmu staramy się wyeksponować te argumenty, ilustracje, wypowiedzi, które w największym stopniu ostrzegają przed skutkami globalnego ocieplenia i jednocześnie wskazują drogi koniecznych i perspektywicznie udanych działań. Uczniowie zgłaszają do „banku montażowego” fragmenty filmów.
Nauczyciel informuje jakie cechy merytoryczne, metodyczne i techniczne powinien mieć krótki film popularnonaukowy z wyraźnym przesłaniem społecznym. Zwraca szczególną uwagę na potrzebę uwzględnienia:
Wybrane fragmenty zostają zmontowane w jeden film, przy czy uczniowie posiadający domowy sprzęt do kopiowania mogą przygotować własne wersje. Film zostanie zatytułowany, skomentowany i zaprezentowany w szkole. Jednocześnie na kolejnych lekcjach przygotowywane są:
II Założenia Kampanii PAKAKA
Rozważyć należy cztery warstwy informacyjno – medialne
Kampania powinna być skonstruowana tak by wszystkie warstwy (I-IV) występowały od jej początku, z tym, że z narastaniem udziału warstw dalszych (III-IV) kosztem pierwszych (I-II).
Ważne tematy w poszczególnych warstwach
A.
B.
C.
D.
Aktywne formy kampanii
1. Rejestracja miejsc oraz przypadków marnotrawienia energii oraz zbędnej emisji gazów szklarniowych (w każdym programie instruktaż i apel do samorządu i uczniów o zgłaszanie takich sytuacji). Ocena skutków takiego marnotrawstwa przez specjalistów lub nauczyciela.
2. Aktywne doradztwo energetyczno-ekologiczne w gminie (a może i w szkole).
3. Poradnik edukacyjny – jak budzić świadomość ekologiczną w dziedzinie energii przyjaznej środowisku. Scenariusze, konkursy, zagadki....itd.
4. Moja mała energetyka ekologiczna (MmeE)
Pokazujemy miejsca w okolicy i w Polsce z wykorzystaniem różnych rozwiązań energetycznych niezależnych od sieci elektrycznej i cieplnej:
- Synchroniczne MEW
- Lokalne wiatraki i siłownie wiatrowe
- Budowle i pomieszczenia oszczędzające ciepło
- Stawy słoneczne
- Pompy ciepła, domowa geotermia
- Kompostownie przeróżnych odmian (polubić dżdżownice)
- Siłownie biogazowe (gazu na szczawiu)
- Piece na biomasę
- Prywatną produkcję paliw
- Bliski rynek żywnościowy (rucola z mojego pola)
- Systemy wspierające rozszerzanie się cyklizmu
itd.
Chwyty realizacyjne kampanii PAKAKA
- Prezentacja stanowisk zainteresowanych grup społecznych reprezentowanych przez autentycznych przedstawicieli:
1. Administracja ochrony środowiska
2. Energetyka zawodowa
3. Rolnicy
4. Samorząd (gminny lub powiatowy)
5. Dyrekcja szkoły
6. Organizacje ekologiczne
7. Nauka (klimatolog, ekolog, planista przestrzenny)
8. Właściciel lub użytkownik elektrowni lub siłowni przyjaznej środowisku
9. Budowniczy lub użytkownik domu myślący o zmniejszeniu kosztów budowy i eksploatacji.
• Szybka prezentacja związków pomiędzy działalnością ludzką przez zapotrzebowanie na energię do zwiększania globalnego ocieplenia.
• Szybka prezentacja związków globalnego ocieplenia ze skutkami przyrodniczymi, gospodarczymi, społecznymi i politycznymi. Np.:
- G.O. – zmiany zasięgu kultur rolnych - gospodarka żywnościowa – problemy społeczno-polityczne wywołane zmianami na rynku żywności.
- G.O. – wzrost częstotliwości ekstremalnych zjawisk pogodowych – rozwój systemów ostrzegania i pomocy międzynarodowej – globalne bezpieczeństwo społeczne.
- G.O. – Szybkie zmiany siedlisk oraz nisz ekologicznych – zmiany krzywych przeżywania gatunków – możliwe zagrożenie plagami szkodników oraz drobnoustrojami chorobotwórczymi.
• Krytyczny przegląd energetyki przyjaznej środowisku. obiektywne informacje. Bariery przy wdrażaniu: finansowe, techniczne, lobbystyczne, mentalne.
• Lista zabiegów ograniczających emisję gazów szklarniowych w warunkach gospodarstwa domowego. Promocja urządzeń posiadających atesty ekologiczne (nie firmowe ale technologicznie jednoznaczne). Pokazy przez użytkowników.
• Pokazy miejsc w Polsce i Europie gdzie wprowadzono systemy oszczędzania energii.
• Zachowania stymulujące mniejsze zapotrzebowanie energii. Wolny czas. Styl życia. Kształtowanie otoczenia. Postawy obywatelskie.
• Fizjologia człowieka ogrzanego. Porady biomedyczne.
• Nowa mapa klimatyczna świata. Globalne prognozy migracji, przebudowy ośrodków decyzyjnych, wielkie obszary nowych inwestycji oraz postępującej stagnacji gospodarczej i społecznej
• Edukacja epoki zagrożeń i zmian globalnych
I jak zwykle hasła dotyczące energetyki odnawialnej
Ogłaszam
y stały konkurs na podobne hasła. Proponujemy także tematy do wyeksponowania na stronach internetowych PAKAKA i tablicach w szkole:
Nowe definicje paliw.
Przegląd paliw i ich pełna ocena techniczna, geograficzna, ekologiczna, ekonomiczna: węgle, torf, ropa naftowa, łupki bitumiczne, gaz ziemny, drewno, biomasa (stała, ciekła i gazowa), paliwa jądrowe, gazy procesowe, wodór.
Skąd pochodzi żywność w Twoim domu
Zestawienie produktów roślinnych i zwierzęcych powszechnie kupowanych wraz z określeniem ich obciążenia transportem, przechowalnictwem, opakowaniami.
Prezentacja instytucji wspierających walkę z Globalnym Ociepleniem: Biuro FCCC, KAPE, EBREC, WWF, RCEE, itd.
PAKAKA to nie draka ale nakaz
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |