Ty w stosunku do globalnego ocieplenia - Sadź drzewa – będzie chłodniej
Szkoła ponadgimnazjalna, ćwiczenia w ramach przedmiotu „ochrona środowiska” na studiach licencjackich.
Przedmiot: geografia, ochrona środowiska, biologia, ścieżka edukacyjna „Edukacja ekologiczna”. Hasła podstawy programowej:
Cele lekcji:
Oglądamy odcinek I filmu. Zastanawiamy się co możemy uczynić na rzecz ograniczenia zmian klimatu. Otwarta dyskusja nad tezami i faktami stawianymi przez nauczyciela lub uczniów.
Plansza z obiegiem węgla w przyrodzie (dostępna w wielu wydawnictwach i podręcznikach). Nauczyciel stawia krótkie tezy poprzedzone przytoczonymi faktami i oczekuje odpowiedzi. Dwutlenek węgla akumuluje się w atmosferze, co może wywołać globalne ocieplenie, musimy temu zaradzić zmniejszając wykorzystanie energii pochodzącej ze spalania paliw kopalnych oraz zwiększając liczbę asymilujących dwutlenek węgla drzew.
Zwraca się z zapytaniem: Jak to zrobić?
Uczniowie lub studenci wymieniają sposoby ograniczenia zużycia energii. Każdy Polak jest odpowiedzialny za emisję około 2 ton węgla (w postaci CO2) do atmosfery.
Około 2/5 z tego to emisja związana z motoryzacją. Oczywiście podana wartość dla innych krajów jest różna (patrz — zał. nr 1).
A jeśli nie jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycia energii i zrezygnować z samochodu, ogrzewania, oświetlenia, TV, sprzętu gospodarstwa domowego, różnych dóbr produkowanych z użyciem energii elektrycznej i cieplnej - powinniśmy pielęgnować drzewa.
Jak wiele drzew należy zasadzić, by pochłonęły one dwutlenek węgla, który zostanie wyemitowany w związku z Twoim istnieniem przez resztę życia?. Czy chcesz się tego dowiedzieć?. Zastanów się: Czy osoby starsze powinny sadzić mniej drzew, bo przed nimi krótsze życie? Czy najmłodsi powinni sadzić mniej drzew, bo osiągną one duże rozmiary i będą intensywniej pochłaniały CO2?. Nauczyciel pokazuje wykres (zał. nr 2).
Jeśli zatem zabierzesz się do pracy zaraz, wystarczy, byś posadził kilkadziesiąt sadzonek, które pochłoną w przyszłości cały dwutlenek węgla wyemitowany w związku z Twoim życiem.
A jeśli nie możesz lub nie umiesz zajmować się szkółkarstwem lub sadzeniem drzew?
Wystarczy, byś zaopiekował się 20-30 młodymi drzewami, chroniąc je przed utratą wilgoci, chorobami, wyrębem, wymarznięciem. Efekt jest ten sam.
Ten sam, jeśli uratujesz od zagłady jedno drzewo 70-letnie, raz na 2 lata. Pochłania ono bowiem 3-4 tony CO2
Uczniowie proponują różne formy własnych działań, by stać się członkami zrzeszenia ludzi nie przyczyniających się do efektu cieplarnianego.
Plonem lekcji może być pisemna deklaracja uczniowska wynikająca z tablicy podanej wyżej.
W tym celu nauczyciel przedstawia informację o możliwościach sadzenia i pielęgnowania drzew w mieście, gminie oraz udostępnia dane o stanie zieleni w okolicy.
A może uczniowie mogą pomóc w wypełnianiu tego obowiązku zaniedbanego przez starszych. Powracamy do wstępnych pytań
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |